PEDAGOŠKA FAKULTETA


Učna enota
 MEDICINA ŠPORTA IN ŠPORTNE POŠKODBE 
https://aips.um.si/PredmetiBP5/UcnaEnotaInfo.asp?Zavod=72&Jezik=&Leto=2020&Nacin=&Predmet=T013

Šifra učne enote    T013 2020

Nivo Študijkski program ali njegov del Letnik Semester
1 B142 ŠPORTNO TRENIRANJE 2 Zimski

ECTS točke 6

Ure - Predavanja 45
Ure - Seminarji 15
Ure - Vaje 30
Ure - Samostojno delo študenta 90

Nosilci
  LONZARIĆ DRAGAN

Jeziki predavanj slovenski
Jeziki vaj slovenski

Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti
Ni pogojev. 
Vsebina
Zdravstvena kontrola in pregledi športnikov: preventivni, predhodni, periodični in kontrolni. Ocena morfološkega statusa, kliničnega pregleda in laboratorijskih analiz. Športna anamneza, določanje sposobnosti za treniranje in tekmovanje. Somatske značilnosti različnih starostnih kategorij. Spremljanje funkcionalnih sposobnosti (Harvardski step-test, submaksimalni test na ergometru po Astrandu, test maksimalnega sprejema kisika, test za določanje anaerobne pražne vrednosti. Prva pomoč in oživljanje. Športne poškodbe: kože, mišic in kit, živčnega tkiva, sklepov in kosti. Mišična preutrujenost, zapoznela mišična bolečina, pretreniranost, športna prehrana in doping. Udarnine, zvini, izpahi in zlomi. Preobremenitveni sindromi. Poškodbe rame, kolena in gležnja: diagnostika in zdravljenje (konzervativno in operativno). RICE protokola (prvi in drugi), druge variante (PRICEMM, POLICE). Dejavniki tveganja za poškodbe: notranji in zunanji. Osnove kliničnega pregleda, postopki slikovne diagnostike, konzervativnega in operativnega zdravljenja ter rehabilitacije. Rehabilitacija: fizikalna terapija (kinezioterapija in aparaturne terapije), športna masaža, delovna terapija, higiena športa, preventiva, rehabilitacijski protokoli, medicinsko-tehnični pripomočki in ortoze. Šport invalidov.  
Temeljni literatura in viri
Turk, Z. in sodelavci (2008). Osnove medicine športa. Maribor: Pedagoška fakulteta UM. Čajavec, R. (2006). Medicina športa. Celje: Diagnostični center. Heimer, S., Čajevec, R. i sur. (2006). Medicina sporta. Zagreb: Kineziološki fakultet. Prentice, W. E. (2004). Rehabilitation techniques for sports medicine and athletic training. Boston: McGraw-Hill. Pećina, M. M.,Bojanić, I. (2004). Overuse injuries of the musculoskeletal system. Taylor & Francis. Vogrin, M., Krajnc, Z., Kuhta, M., ur. (2011). Ortopedija in šport, VII. Mariborsko ortopedsko srečanje, Maribor: Oddelek za ortopedijo.  
Cilji in kompetence
Študentje spoznajo postopke in vsebine zdravstvene kontrole športnikov. Spoznajo načine in antropometrične postopke za spremljanje in ugotavljanj morfoloških značilnosti posameznih športnikov, še posebej tistih morfoloških in somatskih značilnosti, ki omogočajo pri posamezni športni panogi optimalno uspešnost športnika. Spoznajo psihofizične značilnosti športnikov različnih starostnih kategorij, kar je še posebej pomembno pri postopkih zgodnje selekcije ter preveri in spremljanju njihovih funkcionalnih sposobnosti. Spoznajo osnovne higienske standarde vadbenih objektov in naprav ter nevarnosti za najrazličnejše športne poškodbe, njihovo oskrbo, postopke rehabilitacije in regeneracije. 
Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje
Študentje razumejo vsebine predmeta in teoretična ter praktična znanja izkoristijo na uporaben način v izvedbi trenažnega procesa in tekmovanja, presojanju dejavnikov tveganja in uporabi preventivnih ukrepov za ohranjevanja in izboljšanje športnikovega zdravja. Spoznajo najbolj pogoste športne poškodbe, načine preprečevanja, osnovne diagnostične metode, osnove konzervativnega in operativnega zdravljenja ter rehabilitacije. Študentje razumejo informacije iz zdravstvenih izvidov, potrebo in pomen glede možnih načinov timskega sodelovanja z zdravstvenim osebjem in člani rehabilitacijskega tima. Spoznajo funkcionalne izpade zaradi poškodb gibal, najpogostejše poškodbe gibal, njihovo preventivo, zdravljenje in rehabilitacijo ter možnosti sodelovanja v rehabilitacijskem timu.  
Predvideni študijski rezultati - Prenosljive/ključne spretnosti in drugi atributi
Študij je usmerjen v pridobivanje teoretičnih informacij, ki imajo direkten vpliv na ohranjevanje in pridobivanje športne forme posameznika ter zagotavljajo tako prispevajo k trenerjevi uspešnosti pri praktičnem delu. Spoznanja o teoretičnih razlogih za nastanek športnih poškodb v veliki meri prispevajo k varnejši vadbi in tako prispevajo k uspešni realizaciji načrtovanega dela. Znanja o higieni športa, športnih objektov in naprav, o higieni pravilnega športnega oblačenja, zdravi prehrani in še kaj so atributi , ki nimajo povsem direktnega transferja na rezultate športnika, vendar veliko prispevajo na posreden način, saj zagotavljajo tiste vadbene pogoje v katerih se športnik dobro počuti in ki ga pozitivno motivirajo k uspešnemu in racionalnemu treniranju. 
Metode poučevanja in učenja
Predavanja. Seminarji. Vaje. Samostojno delo.  

Načini ocenjevanja Delež (%)
Pisni izpit 70  
Opravljene seminarske vaje 20  
Opravljene vaje 10  
[EOP]